Formula OffRoad @ Matrand 2017

Solen skinner og fuglene har forlatt Eidskog for det er få – om noen – bedre vårtegn enn sesongåpningen for Formula OffRoad i Matrand hvor luften fylles av bensinlukt, lokale sandtornadoer og motorbrøl som kan skremme selv den mest hardbarkede MDG’er på flatmark. Dette er løpet hvor rustne sjåfører skal komme seg inn i sporten som overgår det meste annet og når det første løypen er unna gjort er det bare å konstantere at sommeren så absolutt har kommet.

Selv gikk jeg glipp av hele 2016-sesongen takker være ett par kilo gips og det var helt ålright å komme tilbake til et miljø hvor sjåførene ikke helt har forstått dette med å ta det med ro etter vinterdvalen for her tar de gjerne rennafart og kjører det tøy og remmer holder – og ikke holder – fra første sekund og jeg slutter aldri å stille meg spørsmålet om hvem som gliser breiest; sjåførene som har noen av verdas vasseste leiketøy eller publikummet som får servert et reinspikka galskapens show hvor faren for å miste pusten er overhengende stor fra start til slutt. Eller muligens kan det være fotografene som får bilder ingen annen sport kan gi oss.

Kanskje noe ironisk siden Matrand til tross for å by på plenty med action også er sesongens desidert mest pinglete arena og om du synes dette høres rart ut med tanke på bilde så anbefaler jeg på det sterkeste at du allerede nå booker turen til Skien når dette sirkuset gyver løs på den byen for om vi kan kalle sandveggene i Skien for formula-vegger så er Matrand mer Prius-vegger for å reine og DET bør si det meste.

         

Fotografens Notater

Benyttet utstyr: 2 x Nikon d750 | Nikon 24-70mm f/2.8 | Nikon 70-200mm f/2.8 | Lowepro Protactic 450AW | Lexar 128GB SDXC 1000x Class 10 UHS-II |Black Rapid Double Strap

Motorsportens svar på en konsert? Hvor vi fotografer gjerne får 3 sanger i piten mellom publikummet og artistene under en konsert så er motorsportsfotografering gjerne forbundet med fotosoner som ligger så langt unna selve banen at man stort sett blir stående med lange teleobjektiv og får nøyaktig de samme flate bildene som alle andre. Formula OffRoad på sin side er stikk motsatt; riktignok stilles det store krav til sikkerheten og som fotograf er man aldri i fare, men arrangøren lar en fortsatt komme så tett inn på at man strengt tatt bør glemme kameraet hjemme om man ikke skal få et eneste godt bilde.

Selv har jeg ett ett års vingling frem og tilbake slått meg til ro med 2 stk Nikon d750 som for meg har et perfekt forhold mellom pris og kvalitet, og det er spesielt sistnevnte som kommer godt med under et slikt arrangement. Her blir man gjerne utsatt for sand-tsunamier som tærer på både skrott og utstyr mens luften fylles av fine sandkorn og da trenger man utstyr som er tilnærmet pottetett.

Det samme gjelder også sekken. Mange kommer med dyrt fotoutstyr i åpne vesker og andre bæreanordninger som gir meg vondt i hjertet; når man står ute i et sandtak trenger man en sekk som tåler mer enn en støyt og samtidig beskytter utstyret som ligger inni. Selv har jeg benyttet en Lowepro Protactic 450AW i ett par år nå og jeg ser ingen grunn til å bytte den ut. Den fikk virkelig kjørt seg under helgens arrangement takket være litt lite gjennomtenkt plassering fra min side og det er fortsatt null tegn til slitasje.

Rent fotomessig var det like mye en drømmedag som det var en utfordring. Med tidvis mye skyer ble vi aldri utsatt for direkte sterkt sollys og for mange er dette perfekt lys. Tross alt er det en smal sak å stille inn kameraet under perfekte forhold, men du verden så kjedelig det fort kan bli for selv om det er nok av action å fotografere så er ikke nødvendigvis sand det som skaper mest punch i et bilde. Jeg valgte derfor å bruke f/2.8 den første delen av dagen hvor det var sterkt overskyet mens lukkertiden lå på 1/400 og 1/500 avhengig av hvor mye bevegelse jeg ville ha på hjulene. ISO-messig vandret jeg stort mellom ISO 100 og ISO 250. Utover dagen gikk jeg opp til f/4.0 for å kompensere for den noe sterkere solen.

Taken bak var å få mest mulig nøytrale bilder – slik som alle gjør – og dermed ha et hav å gå på i etterbehandlingen hvor målet var det samme som alltid: skape mest mulig drama for å få frem situasjonen naturlige slagkraft. En annen utfordring er man gjerne har 5 timer med action og det blir en stor mengde bilder samtidig som det renner over av fotografer på slike arrangementer så ofte er det like viktig å skape sitt eget uttrykk som det er å fange selve kjøringen.

Sjekk også ut:

Del denne artikkelen:

Legg inn en kommentar